De betere biologieles - Reisverslag uit Shingwidzi, Zuid-Afrika van terugnaarstart - WaarBenJij.nu De betere biologieles - Reisverslag uit Shingwidzi, Zuid-Afrika van terugnaarstart - WaarBenJij.nu

De betere biologieles

Door: Lotte, Reina & Rinske

30 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Shingwidzi

Vanmorgen ging voor onze mannen om kwart over vijf de wekker: om kwart voor zes vertrokken ze met twee gewapende rangers om lopend de wildernis in te gaan. Om een uur of negen kwamen ze (gelukkig heelhuids!) weer terug, een ervaring en vele verhalen rijker! Ze hadden best veel gezien: olifant van heel dichtbij, hyena, impala's, nijlpaard  een hele bijzondere havik en een fisheagle. Verder hoorden ze een leeuw heel dichtbij, maar die hebben ze niet gezien.  De rangers waren  een grote bron van informatie, die gedurende de dag met ons allen werd gedeeld. Daar kan de biologieles van school niet tegenop!

Toen ze  terug waren vertrok de stoet weer, nu naar het laatste kamp: Shingwedzi. Voor ons als gezin is dit het kamp waar we vroeger heel veel kwamen en waar we dus ook veel herinneringen aan hebben. De weg er naar toe is vrij saai,  zeker als je gewoon via de "grote" weg gaat. De omgeving is niet spectaculair mooi en het is vaak te warm om er veel dieren te kunnen zien. Maar vandaag was het lot ons heel goed gezind: al meteen werden we getrakteerd op olifanten (met kleintjes!) tsesebe's, dat zijn mooie en zeldzame bokken en op een gegeven moment kregen we van onze tegenliggers al de waarschuwing dat er verderop iets bijzonders te zien was.

En jawel, wat bleek: een leeuwenpaar lag heerlijk uitgebreid te slapen langs de kant van de weg. Wat een machtig gezicht was dat - het mannetje had prachtige manen en lag met zijn gele ogen heel koninklijk om zich heen te kijken.

Toen we later met de anderen (die daar natuurlijk ook allemaal langs waren gekomen) ervaringen uitwisselden bleek dat wij net -letterlijk -  het hoogtepunt hadden gemist. De Puttense Drayers hadden eersterangs gestaan toen koning leeuw met zijn vrouwtje ging paren. Dit gaf uiteraard wisselende reacties van de camperbewoners waarbij de " ieuwll " van Lotte niets aan duidelijkheid te wensen overliet... Vader Corjan hield het er op dat dit weer een stukje voorlichting scheelde en ook hier geen biologieles tegenop kon.

Verderop kwamen we een grote groep olifanten tegen die bij een drinkplaats bezig waren om hun dorst te lessen. Dat er ook 3 zebra's waren die precies hetzelfde wilden doen was een gevalletje "jammer dan" want ze kregen geen kans. Er was een olifant die het zijn persoonlijke missie had gemaakt om de zebra's weg te jagen en dat lukte prima! Met veel geraas en wolken stof werd duidelijk gemaakt dat de familie zebra niet welkom was.

Later hoorden we (alweer van de Puttenaren) dat ze een interessante ontmoeting hadden gehad met de familie olifant. Reina, die aan het stuur van de grote camper zat, reed voorbij de groep olifanten omdat ze wilden oversteken en dat wel mooie plaatjes zou opleveren vanaf de achterbank waar Corjan met zijn fototoestel in de aanslag zat. De olifanten staken vervolgens inderdaad over- het was een grote kudde met volwassen- en baby olifantjes. De laatste twee die overstaken liepen nogal dreigend te flapperen en Corjan die dit allemaal van heel dichtbij zag  vroeg of Reina de auto wel in de eerste versnelling had gezet zodat ze snel weg konden als het nodig was. De allerlaatste olifant die overstak besloot dat hij die rare  camper niet vertrouwde en zette luid tetterend de aanval in. Corjan schreeuwde dat Reina weg moest wezen en die gaf meteen een dot gas, een wolk diesel achterlatend. Toen ze uiteindelijk weer rustig konden ademhalen kwam Corjan tot de ontdekking dat hij in de consternatie helemaal vergeten was om foto's te maken :)))

Onze herinneringen aan Shingwedzi zijn beslist gekleurd door het feit dat het hier bijna altijd heel erg warm is, en ook vandaag was het goed raak: vanmiddag was het zeker 40 graden, dus hebben we maar verkoeling gezocht in het zwembad. Vanavond gaan de dames nog op pad: om acht uur vanavond gaan we nog een nachtrit maken, maar gelukkig gaat Ivan met ons mee - dus we zitten niet helemaal zonder mannelijke ondersteuning ;)

Benieuwd wat we morgen te melden hebben!!!

• 30 Juli 2015 - 20:43

Marike:

Wauw wat een geweldige verhalen! Wat een prachtig avontuur beleven jullie! !

• 30 Juli 2015 - 22:22

Hans:

De mooie verhalen houden niet op zeg, om een heeeel klein beetje jaloers op te worden. Bij welke reisorganisatie regelen jullie dst allemaal?!? Geniet ze nog, zeker ook van een weekend dat voor jullie ligt.

• 31 Juli 2015 - 14:10

Martha:

Prachtig!! Ik ken een heel mooi lied dat heet; zullen we ruilen...

• 31 Juli 2015 - 22:19

To En Henk:

Ivan heeft wel een grote verantwoordelijkheid om de dames 'in het gareel te houden'.