Daar is Afrika weer! - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van terugnaarstart - WaarBenJij.nu Daar is Afrika weer! - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van terugnaarstart - WaarBenJij.nu

Daar is Afrika weer!

Door: Rinske

31 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Gisteravond, voordat de dames en Ivan aan hun grote avontuur gingen beginnen gingen we eerst nog even gezellig een worstje op de kolen leggen- weer een heerlijke spontane aktie: een roept: zullen we? De ander zegt: goed plan en ineens wordt er een  maaltijd klaargemaakt waar 12 mensen heerlijk van eten.

Deze keer zaten we gezellig bij de campers op de zanderige kampeerplaats. Grote pret uiteraard voor onze twee kleine kanjers die zich bijzonder vermaakten in het zand en er na verloop van tijd onherkenbaar uitzagen.

Dat werd dus in bad voordat ze naar bed konden, gelukkig kon dat ook allemaal op de kampeerplaats waar Jasper zelfs in een heus bad kon. Klaarblijkelijk voelde dat voor hem net als thuis want toen hij frisgewassen samen met papa weer uit de badkamer kwam verklaarde hij enthousiast: daar is Afrika weer!!

Om kwart voor acht meldden we ons voor de nachtrit bij de receptie. Nu hebben een aantal van ons wel vaker zo'n  rit gemaakt en nog nooit veel gezien, dus de verwachtingen waren niet hoog gespannen. Maar, zoals we wel vaker hebben gehad deze week: we zagen weer van alles. Kwam natuurlijk ook wel een beetje omdat Ivan een van de schijnwerpers mocht bedienen en dat voortreffelijk deed! Hij zag werkelijk alles, dus toen Els op een gegeven moment iets dacht te zien werd daar serieus op in gegaan door Ivan met zijn grote schijnwerper - en jawel: een leeuwin en wel zo dichtbij dat het bijna griezelig was om daar rustig vanuit de open safariauto naar te kijken.  We zagen al snel dat de leeuwin niet alleen was en toen de motor van de truck ook nog eens uitgezet werd konden we het gebrom van de leeuwen goed horen, al zagen we ze niet meteen allemaal.

Toen we uiteindelijk doorreden scheen Ivan nog even naar achteren en schreeuwde meteen weer dat we moesten stoppen: vanuit de oever van de rivier keken een drietal welpjes ons gezellig na. Wauw!!!

Helemaal uitgelaten kwamen we na twee uur weer terug. De volgende morgen ging Ge zodra de hekken opengingen met Reina en Elske terug naar de plek waar we de leeuwen gezien hadden en ontdekten daar dat moeder leeuw 's nachts een gnoe had gevangen en die was de familie nu aan het opeten. Toen we er een paar uur later nog een keer voorbij kwamen konden we nog net meemaken dat moeders met veel vertoon een stelletje jakhalzen verjoeg die ook wel een hapje lustten.

En toen zat ons kleine weekje wildtuin er al weer op. Tegen het einde van de middag reden we de wildtuin uit richting Venda, waar we rond een uur of vijf aankwamen. We kwamen terecht in een gigantische verkeerschaos. Einde van de maand en het begin van het weekend betekende dat het in het plaatselijke winkelcentrum een drukte van belang was. We moesten ons met de campers en de bus een weg banen tussen toeterende taxi's, grote bussen en heel veel voetgangers. Compliment voor alle chauffeurs dat het zonder kleerscheuren af liep!

Nadat ook onze boodschappen binnen waren vertrokken we naar de bijbelschool en hier wachtte de chauffeurs nogmaals een uitdaging. We moesten de berg op naar de bijbelschool, maar ook hier was alles millimeterwerk en superspannend, vooral omdat het inmiddels ook al aardedonker was.

Toen iedereen uiteindelijk op de juiste plek was slaakten we allemaal een zucht van verlichting.

Heerlijk om dan ook meteen weer te merken dat iedereen wat aanpakt en zo samen er voor zorgde dat de kleintjes te eten kregen en naar bed konden terwijl ondertussen het avondeten werd klaargemaakt. We zijn  in Venda!

• 31 Juli 2015 - 22:35

Piet En Els Hut:

Wat is het toch leuk om zo alles met jullie te kunnen meebeleven!
    En wat hebben jullie veel gezien in het wildpark. Het moet een indrukwekkende ervaring zijn om dit alles met elkaar te beleven op zulke bekende plekken in het Kruger. Het is - met een beetje fantasie - of we het zelf ervaren. En dan nu: Venda!! We lezen en beleven mee. Veel genoegen samen. Els en Piet.

• 31 Juli 2015 - 22:44

Wil:

Prachtig verhaal weer. En nu een bijzonder mooie tijd in Venda gewenst!!!
    Gr. Wil

• 01 Augustus 2015 - 11:22

Maddie:

Dag allemaal, even een inhaalslag gemaakt :)
    Leuk om het allemaal te lezen, we zijn benieuwd naar het vervolg!
    Kusjes voor Jasper xxx

Tom en Maddie

• 01 Augustus 2015 - 16:38

Marjanne Lokhorst:

En ook ik heb een inhaalslag gemaakt :-). Gaaf zeg om dit als familie samen te doen!
    Marjanne